Damien Hirst’ün Newport Street Sergievi’deki erken dönem işlerini içeren “Yüzyılın Sonu” başlıklı kişisel sergisi, sanatçının 1980’li yıllardaki öğrencilik yıllarından İngiltere’nin öncü çağdaş sanatçılarından biri olduğu 1990’lara kadar olan dönemi gözler önüne seren 50 adet yapıttan oluşuyor.
Ancak sergievinin küresel salgın nedeniyle kapalı olması ve izleyicilerin bu yapıtları şimdilik görme olanağı bulamaması sorununu, Hirst, sosyal medya hesabı üzerinden yaptığı yayınlar ile çözüyor. Bu anlamda sanatçının ilk açıkladığı yapıtları arasında bir köpek balığını üç parçaya bölerek, bir kimyasal içinde koruduğu Myth Explored, Explained, Exploded yer alıyor.
“Yüzyılın Sonu” sergisi sayesinde nadiren bir araya getirilen bu yapıtlar, Hirst’ün en tanınmış konu başlıklarının ortaya koyuyor. Sanat yaşamı süresince, yapıtlarında; güzellik, din, bilim, yaşam ve ölüm arasındaki karmaşık ilişkileri yansıtmaya çalışmış bir sanatçı olan Hirst sanatta yönelik bakış açısını: “Sanat yaşamla ilgilidir ve gerçekten de başka bir şey ile de ilgili olamaz. Başka bir ilgi alanı yoktur.” diyerek ana çizgileriyle ortaya koyuyor.
Bazıları daha önce izleyici karşısına hiç çıkmamış; yerleştirmeleri, yontuları ve tabloları gözler önüne seren “Yüzyılın Sonu”, Hirst’ün Doğal Tarih, Sağlık Kabini, Dönel tablolar ve Noktalama Tablolar gibi en ikonik dizilerinden bazılarına yer veriyor. Ancak, süregelen küresel salgının yarattığı olumsuz durum nedeniyle sergievi bir süreden beri kapalı.
Sanat izleyicileriyle bir türlü bir araya gelemeyen sergi için Hirst, kendince bulduğu çözümü şöyle açıklıyor. “Sergide 2000 yılından önce 20. yüzyılda gerçekleştirdiğim çalışmalar yer alıyor. Ne yazıkki süregelen küresel salgın nedeniyle sergievini iki defa kapatmak zorunda kaldım ve bu nedenle bilet alan çok sayıda kişinin sergiyi görme olanağı olmadı. Bu nedenle ben de sergievinde bir yandan dolaşırken bir yandan da buradaki çalışmalarımı ayrı ayrı anlatarak, kayda alacağım ve bunları önümüzdeki bir kaç hafta boyunca, videolar ile yayınlamaya karar verdim.” diyor. Bu bağlamda Hirst’in instagramdaki kendi hesabında ilk ele aldığı yapıt, içi formaldehit dolu üç ayrı vitrin içinde üç parçaya ayrılmış bir köpekbalığını içeren, sanatçının ünlü yerleştirmelerinden biri olan Myth Explored, Explained, Exploded (1993)
Hirst bu yapıtla ilgili olarak şunları söylüyor: “Yanyana gelmiş bu üç sözcüğü seviyorum. İkea’dan bir mobilya satın aldığınızda, aynı zamanda patlamış bir diagram alıyorsunuz” diyerek sözlerini sürdürüyor. “Bir şeyi parçalarına ayırma ve onu bu hali ile bir diyagram gibi sunma düşüncesi, gerçekten çok hoşuma gidiyor. Kesme eyleminin şiddet dolu, “şeyler”i izlemek için onların canını almak anlamındaki bu türünü seviyorum…Bilimin bizzat kendisinde de, içinde varolduğumuz dünyayı anlayabilmek için; çok sayıda ölüm ve korku var…Yaşamı anlamak içi ölümü yaratma çabası gerçekten çok aptalca, işte bu çalışma bununa ilgili.“
(Kaynak: theartnewspaper.com, newportstreetgallery.com)